canvade
Yeni Üye
Marc Bohan, Christian Dior’un en uzun süre görev yapan kreatif direktörü, neredeyse 30 yılını, ne kadar gösterişli olursa olsun, mankenlerin üzerinde veya moda dergilerinde görülmesi değil, giyilmesi gereken, tuhaf bir dokunuşla klasik olarak koordine edilmiş görünümler tasarlamaya harcadı. Çarşamba günü Fransa’nın Châtillon-sur-Seine kentinde öldü. 97 yaşındaydı.
Ölümü Dior’dan yapılan bir açıklamayla doğrulandı.
Modanın kitlesel eğlenceye dönüştüğü bir dönemde çalışan Bay Bohan’ın vizyon sahibi olmasına gerek yoktu. Ve sürekli kontrolü, acımasız eleştirileri ve nefes kesen moda döngüleriyle kararsız moda dünyasının zirvesinde onlarca yıl hayatta kalmasına rağmen, her halükarda onun gibi pratik kıyafetlerden çok heykel işlevi gören görkemli couture kreasyonları geliştirmeye pek ilgi göstermedi. görkemli veya mücevherli olanlar kendi eseriydi.
USA Today’e 1988 tarihli bir profilinde “Kendimi memnun etmek veya bir fotoğraf çekmek için tasarım yapmıyorum” dedi. “İyi görünmek isteyen bir kadın için tasarım yapıyorum. Her zaman tanıdığım kadınların tepkisini düşünürüm.”
Yüzyıl ortası Paris standartlarına göre bile kibar, suskun ve kusursuz bir şıklığa sahip olan Bay Bohan, 1960 yılında başına buyruk Yves Saint Laurent’in yerine Dior moda evinin baş modacısı seçildiğinde 34 yaşındaydı. Bay Saint Laurent, o zamanlar 20’li yaşlarının başındaydı ve Cezayir Bağımsızlık Savaşı sırasında Fransız ordusuna çağrılmıştı.
Women’s Wear Daily 2007’de bu pozisyonun geçici olması gerektiğini yazmıştı, ancak daha sonra kendi moda şirketini kuran Bay Saint Laurent’in orduda görev yaparken sinir krizi geçirmesinden sonra bu pozisyon kalıcı hale geldi.
Bay Bohan, 1980’lere kadar Dior’u Christian Dior’dan daha uzun süre yöneterek başkanlık koltuğunda kaldı (Bay Dior, ilk salonunu 1946’da kurdu, onu lider bir moda salonuna dönüştürdü ve 1957’deki ölümüne kadar işletti).
Bay Bohan, 2007’de Women’s Wear Daily’ye “Dior için ilk koleksiyonumdan önce çoğu insanın bıçağını çıkarmıştı” dedi. “İnsanlar dudaklarını yalıyordu. Yüzümün üstüne düşmemi bekliyorlardı.”
Eğer öyleyse, şüpheciler engellendi. Haber Magazine’in moda editörü Carrie Donovan, Ocak 1961’de Paris defilelerinde sunulan 1920’ler tarzındaki ilk koleksiyonu “büyük bir başarı” olarak nitelendirdi.
Bayan Donovan, “Bu sabah çığlık atan, alkışlayan ve koşan kalabalık, basın gösterimindeki zarif salonda kaosa neden oldu” diye yazdı. Bay Bohan, diye devam etti, “odaya bastırıldı, öpüldü, dayak yedi ve iltifat edildi. Sandalyeler devrildi. Şampanya bardakları kırıldı.”
Bay Bohan USA Today’e Elizabeth Taylor’ın koleksiyondan bir düzine elbise sipariş ettiğini söyledi; Marlene Dietrich bir ceket ve etek aldı.
Onun liderliğinde Dior, biyeli eteklere ve düşük belli elbiselere ağırlık vererek kadın giyim silüetlerinin yeniden tanımlanmasına yardımcı oldu.
Bay Bohan, duyarlılığını geliştirirken aynı zamanda 1960’ların ve 1970’lerin pop kültürünün özgür ruhlu renk ve yaratıcılık patlamasını haute couture’a kanalize etti. 1966’da, kürk şeritli paltoları ve çizmeleriyle Rusya’nın kış mevsiminde geçen 1965 yapımı “Doktor Zhivago” filminden ilham alan sonbahar couture koleksiyonuyla büyük beğeni topladı.
Ocak 1970 koleksiyonu, kobra kürkü şeritlerinin ve diğer hayvan kürklerinin paltolar, takım elbiseler ve elbiseler üzerinde abartılı bir şekilde kullanılması nedeniyle bazı moda uzmanları arasında heyecan yarattı.
Gloria Emerson Times’ta şöyle yazıyordu: “Bazı eleştirmenleri kızdıran şey, kilometrelerce uzunluktaki yılanların yanı sıra, at kılı, kehribar kolyeler ve at kılından kemerlerdi. “Tıraş fırçalarına benziyorlar.”
The Times, Bay Bohan’ın eleştirmen Bernadine Morris’in “bomba” dediği 1974 koleksiyonuna daha nazik davrandı.
Bayan Morris, Bay Bohan’ın – baldırının ortasına kadar geniş ve daha cömert kesimli üstlerle uzatılmış – eteklerini, vurgularıyla İkinci Dünya Savaşı sonrası Paris modasını yeniden canlandıran, Bay Dior’un devrim niteliğindeki 1947 Yeni Görünümüyle karşılaştıracak kadar ileri gitti. eşek arısı bel ve uzun eteklerle İkinci Dünya Savaşı’nda ortaya çıktı ve on yıl boyunca kadın modasını etkiledi.
Bayan Morris, “Bu model couture’e hazır giyimde kaybettiği prestijin bir kısmını geri verebilir” diye yazdı. “Modern konforla yeni görünüm.”
Bay Bohan, Dior’un çatısındaki tüneğinde hem Hollywood kraliyet ailesiyle hem de gerçek hayattaki versiyonla bir araya geldi. Elizabeth Taylor ve kızı Maria Burton için bir dizi kıyafet tasarladı ve 1980’lerde annesi Prenses Grace’in Bay Bohan’ın yakın arkadaşı ve en sevdiği müşterisi olduğu Monako Prensesi Caroline için bir gelinlik tasarladı.
Ayrıca genç kadınlar, erkekler ve çocuklar için hazır giyim serileri sunarak ana akıma da ilgi gösterdi.
Eserlerinin çoğu aldatıcı derecede basitti. 1989’da Women’s Wear Daily ile yaptığı bir röportajda “Her şey basit görünmeli ama kötü de görünemez” dedi. “Lüks yaratmaya çalışıyorum. Kalite. Tatmak için. Basitlik sayesinde. Çok sofistike bir şey. Çok zarif. Hiç fark edilmiyor. Bu gerçek zarafettir. Ve çok az kişi bunu anlıyor.”
Roger Maurice Louis Bohan, 22 Ağustos 1926’da Paris’te doğdu. Çocukken sanata yatkındı ve modayla şapkacı olan annesi sayesinde tanıştı.
Paris banliyösündeki bir devlet lisesinden mezun olduktan sonra modaya yönelmeden önce kısa bir süre finans okudu. Zanaatını Piguet, Edward Molyneux ve Jean Patou ile geliştirdi.
Bay Bohan, 1958 yılında Dior’a katıldı ve tasarımcı olarak Londra’ya gönderildi. İki yıl sonra baş tasarımcı ve sanat yönetmeni pozisyonuna yükseldi ve Temmuz 1960’ta, bazıları için beatnik’ten ilham alan son Dior koleksiyonuyla ortaya çıkan Bay Saint Laurent’in gösterişli çalışmasının ardından şirketin tasarımlarına belirli bir kısıtlama getirdi. Buna örme balıkçı yaka kazaklar ve siyah deri ceketler de dahildi. (Koleksiyon daha sonra bir başyapıt olarak selamlandı.)
Bay Bohan’ın başarı serisi 1980’lerde de devam etti. Hem 1983 hem de 1988’de, uluslararası moda gazetecilerinden oluşan bir jüriye göre sezonun en yaratıcı ve en güzel giysilerini ödüllendiren Altın Yüksük Ödülü’nü kazandı.
Dior’un geçen yıl yalnızca Amerika Birleşik Devletleri’nde 650 milyon dolarlık satışı olmasına rağmen (bugünün para birimiyle yaklaşık 1,7 milyar dolar), 1988 USA Today profiline göre, Bay Bohan’ın yerini 1989 yılında İtalyan aldı. Tasarımcı Gianfranco Ferré’nin yerini aldı. Şirket, onu gelişen lüks imparatorluğu LVMH’nin baş mücevheri haline getiren Bernard Arnault tarafından satın alınmıştı.
Moda muhabiri Woody Hochswender, The Times’da şöyle yazdı: “Her büyük moda hareketinin arkasında, dedikleri gibi, ‘ürünleri hareket ettirme’ arzusu vardır.” “Bay Bohan, Dior’u couture veya kişiye özel giyim alanında dünyanın önde gelen üreticisi yaptı, ancak hazır giyim tasarımları hiçbir zaman ilgi görmedi.”
Bay Bohan, Dior’dan sonra iki yılını mali açıdan sıkıntılı olsa da ünlü İngiliz moda evi Norman Hartnell’i yeniden canlandırmaya çalışarak geçirdi. Daha sonra kendi adıyla tasarım yaptı.
Bay Bohan’ın ilk eşi Dominique Gaborit, 1962’de bir araba kazasında öldü; çiftin Marie-Anne adında bir kızı vardı. İkinci eşi Huguette Rinjonneau ise 2018’de öldü. Hayatta kalanlarla ilgili bilgi hemen mevcut değildi.
Şanlı kariyerine rağmen Bay Bohan, moda çevreleri dışında çok az tanınıyordu. 1982’de Montreal Gazette ile yaptığı bir röportajda “Yıllar boyunca couture’ü her zaman moda için bir tür laboratuvar olarak düşündüm” dedi. “Ve bunun için müşteriler olduğu sürece de sürecek.”
“Fakat” diye ekledi, “bir isim ne kadar tanınmış olursa olsun, bu işteki başarı hiçbir zaman tek bir kişiye atfedilemez.”
Ölümü Dior’dan yapılan bir açıklamayla doğrulandı.
Modanın kitlesel eğlenceye dönüştüğü bir dönemde çalışan Bay Bohan’ın vizyon sahibi olmasına gerek yoktu. Ve sürekli kontrolü, acımasız eleştirileri ve nefes kesen moda döngüleriyle kararsız moda dünyasının zirvesinde onlarca yıl hayatta kalmasına rağmen, her halükarda onun gibi pratik kıyafetlerden çok heykel işlevi gören görkemli couture kreasyonları geliştirmeye pek ilgi göstermedi. görkemli veya mücevherli olanlar kendi eseriydi.
USA Today’e 1988 tarihli bir profilinde “Kendimi memnun etmek veya bir fotoğraf çekmek için tasarım yapmıyorum” dedi. “İyi görünmek isteyen bir kadın için tasarım yapıyorum. Her zaman tanıdığım kadınların tepkisini düşünürüm.”
Yüzyıl ortası Paris standartlarına göre bile kibar, suskun ve kusursuz bir şıklığa sahip olan Bay Bohan, 1960 yılında başına buyruk Yves Saint Laurent’in yerine Dior moda evinin baş modacısı seçildiğinde 34 yaşındaydı. Bay Saint Laurent, o zamanlar 20’li yaşlarının başındaydı ve Cezayir Bağımsızlık Savaşı sırasında Fransız ordusuna çağrılmıştı.
Women’s Wear Daily 2007’de bu pozisyonun geçici olması gerektiğini yazmıştı, ancak daha sonra kendi moda şirketini kuran Bay Saint Laurent’in orduda görev yaparken sinir krizi geçirmesinden sonra bu pozisyon kalıcı hale geldi.
Bay Bohan, 1980’lere kadar Dior’u Christian Dior’dan daha uzun süre yöneterek başkanlık koltuğunda kaldı (Bay Dior, ilk salonunu 1946’da kurdu, onu lider bir moda salonuna dönüştürdü ve 1957’deki ölümüne kadar işletti).
Bay Bohan, 2007’de Women’s Wear Daily’ye “Dior için ilk koleksiyonumdan önce çoğu insanın bıçağını çıkarmıştı” dedi. “İnsanlar dudaklarını yalıyordu. Yüzümün üstüne düşmemi bekliyorlardı.”
Eğer öyleyse, şüpheciler engellendi. Haber Magazine’in moda editörü Carrie Donovan, Ocak 1961’de Paris defilelerinde sunulan 1920’ler tarzındaki ilk koleksiyonu “büyük bir başarı” olarak nitelendirdi.
Bayan Donovan, “Bu sabah çığlık atan, alkışlayan ve koşan kalabalık, basın gösterimindeki zarif salonda kaosa neden oldu” diye yazdı. Bay Bohan, diye devam etti, “odaya bastırıldı, öpüldü, dayak yedi ve iltifat edildi. Sandalyeler devrildi. Şampanya bardakları kırıldı.”
Bay Bohan USA Today’e Elizabeth Taylor’ın koleksiyondan bir düzine elbise sipariş ettiğini söyledi; Marlene Dietrich bir ceket ve etek aldı.
Onun liderliğinde Dior, biyeli eteklere ve düşük belli elbiselere ağırlık vererek kadın giyim silüetlerinin yeniden tanımlanmasına yardımcı oldu.
Bay Bohan, duyarlılığını geliştirirken aynı zamanda 1960’ların ve 1970’lerin pop kültürünün özgür ruhlu renk ve yaratıcılık patlamasını haute couture’a kanalize etti. 1966’da, kürk şeritli paltoları ve çizmeleriyle Rusya’nın kış mevsiminde geçen 1965 yapımı “Doktor Zhivago” filminden ilham alan sonbahar couture koleksiyonuyla büyük beğeni topladı.
Ocak 1970 koleksiyonu, kobra kürkü şeritlerinin ve diğer hayvan kürklerinin paltolar, takım elbiseler ve elbiseler üzerinde abartılı bir şekilde kullanılması nedeniyle bazı moda uzmanları arasında heyecan yarattı.
Gloria Emerson Times’ta şöyle yazıyordu: “Bazı eleştirmenleri kızdıran şey, kilometrelerce uzunluktaki yılanların yanı sıra, at kılı, kehribar kolyeler ve at kılından kemerlerdi. “Tıraş fırçalarına benziyorlar.”
The Times, Bay Bohan’ın eleştirmen Bernadine Morris’in “bomba” dediği 1974 koleksiyonuna daha nazik davrandı.
Bayan Morris, Bay Bohan’ın – baldırının ortasına kadar geniş ve daha cömert kesimli üstlerle uzatılmış – eteklerini, vurgularıyla İkinci Dünya Savaşı sonrası Paris modasını yeniden canlandıran, Bay Dior’un devrim niteliğindeki 1947 Yeni Görünümüyle karşılaştıracak kadar ileri gitti. eşek arısı bel ve uzun eteklerle İkinci Dünya Savaşı’nda ortaya çıktı ve on yıl boyunca kadın modasını etkiledi.
Bayan Morris, “Bu model couture’e hazır giyimde kaybettiği prestijin bir kısmını geri verebilir” diye yazdı. “Modern konforla yeni görünüm.”
Bay Bohan, Dior’un çatısındaki tüneğinde hem Hollywood kraliyet ailesiyle hem de gerçek hayattaki versiyonla bir araya geldi. Elizabeth Taylor ve kızı Maria Burton için bir dizi kıyafet tasarladı ve 1980’lerde annesi Prenses Grace’in Bay Bohan’ın yakın arkadaşı ve en sevdiği müşterisi olduğu Monako Prensesi Caroline için bir gelinlik tasarladı.
Ayrıca genç kadınlar, erkekler ve çocuklar için hazır giyim serileri sunarak ana akıma da ilgi gösterdi.
Eserlerinin çoğu aldatıcı derecede basitti. 1989’da Women’s Wear Daily ile yaptığı bir röportajda “Her şey basit görünmeli ama kötü de görünemez” dedi. “Lüks yaratmaya çalışıyorum. Kalite. Tatmak için. Basitlik sayesinde. Çok sofistike bir şey. Çok zarif. Hiç fark edilmiyor. Bu gerçek zarafettir. Ve çok az kişi bunu anlıyor.”
Roger Maurice Louis Bohan, 22 Ağustos 1926’da Paris’te doğdu. Çocukken sanata yatkındı ve modayla şapkacı olan annesi sayesinde tanıştı.
Paris banliyösündeki bir devlet lisesinden mezun olduktan sonra modaya yönelmeden önce kısa bir süre finans okudu. Zanaatını Piguet, Edward Molyneux ve Jean Patou ile geliştirdi.
Bay Bohan, 1958 yılında Dior’a katıldı ve tasarımcı olarak Londra’ya gönderildi. İki yıl sonra baş tasarımcı ve sanat yönetmeni pozisyonuna yükseldi ve Temmuz 1960’ta, bazıları için beatnik’ten ilham alan son Dior koleksiyonuyla ortaya çıkan Bay Saint Laurent’in gösterişli çalışmasının ardından şirketin tasarımlarına belirli bir kısıtlama getirdi. Buna örme balıkçı yaka kazaklar ve siyah deri ceketler de dahildi. (Koleksiyon daha sonra bir başyapıt olarak selamlandı.)
Bay Bohan’ın başarı serisi 1980’lerde de devam etti. Hem 1983 hem de 1988’de, uluslararası moda gazetecilerinden oluşan bir jüriye göre sezonun en yaratıcı ve en güzel giysilerini ödüllendiren Altın Yüksük Ödülü’nü kazandı.
Dior’un geçen yıl yalnızca Amerika Birleşik Devletleri’nde 650 milyon dolarlık satışı olmasına rağmen (bugünün para birimiyle yaklaşık 1,7 milyar dolar), 1988 USA Today profiline göre, Bay Bohan’ın yerini 1989 yılında İtalyan aldı. Tasarımcı Gianfranco Ferré’nin yerini aldı. Şirket, onu gelişen lüks imparatorluğu LVMH’nin baş mücevheri haline getiren Bernard Arnault tarafından satın alınmıştı.
Moda muhabiri Woody Hochswender, The Times’da şöyle yazdı: “Her büyük moda hareketinin arkasında, dedikleri gibi, ‘ürünleri hareket ettirme’ arzusu vardır.” “Bay Bohan, Dior’u couture veya kişiye özel giyim alanında dünyanın önde gelen üreticisi yaptı, ancak hazır giyim tasarımları hiçbir zaman ilgi görmedi.”
Bay Bohan, Dior’dan sonra iki yılını mali açıdan sıkıntılı olsa da ünlü İngiliz moda evi Norman Hartnell’i yeniden canlandırmaya çalışarak geçirdi. Daha sonra kendi adıyla tasarım yaptı.
Bay Bohan’ın ilk eşi Dominique Gaborit, 1962’de bir araba kazasında öldü; çiftin Marie-Anne adında bir kızı vardı. İkinci eşi Huguette Rinjonneau ise 2018’de öldü. Hayatta kalanlarla ilgili bilgi hemen mevcut değildi.
Şanlı kariyerine rağmen Bay Bohan, moda çevreleri dışında çok az tanınıyordu. 1982’de Montreal Gazette ile yaptığı bir röportajda “Yıllar boyunca couture’ü her zaman moda için bir tür laboratuvar olarak düşündüm” dedi. “Ve bunun için müşteriler olduğu sürece de sürecek.”
“Fakat” diye ekledi, “bir isim ne kadar tanınmış olursa olsun, bu işteki başarı hiçbir zaman tek bir kişiye atfedilemez.”