İngiliz moda devrimcisi Mary Quant, 93 yaşında hayatını kaybetti.

canvade

Yeni Üye
Modada devrim yaratan ve Paris’teki bir stüdyoda değil, sokakta doğan eğlenceli, genç bir ahlak tarzı olan Swinging Sixties’in tarzını somutlaştıran İngiliz tasarımcı Mary Quant, Perşembe günü İngiltere’nin güneyindeki Surrey’deki evinde öldü. Mini eteğin annesi olarak bilinen 93 yaşındaydı.

Ailesi yaptığı açıklamayla ölümü duyurdu.

1955’te, her ikisi de sanat okulundan yeni mezun olan Bayan Quant ve aristokrat erkek arkadaşı Alexander Plunket Greene, Chelsea’nin göbeğinde, Londra’daki King’s Road’da Bazaar adında bir butik açtıklarında, İngiltere savaş sonrası zorluklarından kurtuluyordu. Bayan Quant, otobiyografisi Quant on Quant’ta (1966) yazdığı gibi, kendisinin ve bohem arkadaşlarının giydiği kıyafetlerle doldurdu, “bir çeşit giysi ve aksesuar” – kısa kloş etekler ve önlükler, diz boyu çoraplar ve taytlar. her renkten korkak mücevherler ve bereler.

Genç kadınlar daha sonra annelerinin korseli vücutlarından, dar belli kısımlarından ve 1947’den beri hakim olan Dior’un kıvrımlı göğüslerinden yüz çevirdiler. Kuruluşun üniformasını hor görüyorlardı – cilalı saç miğferleri, ikiz takımlar ve topuklar ve kibrit aksesuarları tarafından ima edilen sınıf ve yaş belirteçleri – tipik olarak otuzlu yaşlarında olduğu model, onun gibi bir genç kız değil. Bayan Quant.


İstediği parçaları bulamayınca, Bayan Quant bunları kendisi yapar, lüks alışveriş merkezi Harrods’ta kumaş satar ve Siyam kedilerinin onun üzerinde çalıştığı Butterick desenlerini yeme alışkanlığına sahip olduğu yatağında dikerdi.


O ilk yıllarda kar elde etmek zordu, ancak genç kadınların neredeyse her gün dükkânı boşalttığı, bazen mağazaya girerken Bayan Quant’ın kollarından yeni giysiler kaptığı butik başından beri bir hit oldu. O ve Bay Plunket Greene burayı sık sık gittikleri kahve barları gibi yönettiler: 24 saat açık bir mekân ve caz arka planlı bir parti olarak.

Ve orada alışveriş yapan genç kadınlara – Bayan Quant’ın zamanın deyimiyle “kuşlara” – keskin elmacık kemikleri, şık saç kesimleri ve şık figürler – benzemek için bir arkadaşı tarafından tasarlanan mankenlerle vitrin vitrinlerini de bir performans haline getirdiler. Oynak bacaklar, bazen baş aşağı ya da spreyle beyaza boyanmış, bazılarında kel kafalar ve yuvarlak güneş gözlükleri, çizgili mayolar ve tıngırdayan gitarlar.

Muhasebede amatör olan çift, her şeyle birlikte faturalarını destelere sakladı ve tepeden tırnağa ödedi. Satıcılara yığındaki yerlerine bağlı olarak genellikle iki kez ödeme yapılır veya hiç yapılmaz.

On yıl sonra, Mary Quant dünya çapında lisanslara sahip küresel bir markaydı – 1966’da İngiliz ihracatına yaptığı katkılardan dolayı İngiliz İmparatorluğu Nişanı’na atandı – ve satışları yakında 20 milyon ABD dolarına ulaşacaktı. Amerika Birleşik Devletleri’ni yeni bir koleksiyonla gezdiğinde, beşinci bir Beatle gibi karşılandı; Bir noktada polis korumasına ihtiyacı vardı. 1966 kışında Associated Press, “Quant daha yüksek bir etek boyu bekliyor” diye ilan etti ve Bayan Quant’ın “bugün mini eteğin burada kalacağını tahmin ettiğini” ekledi.


JC Penney’de bir Mary Quant hattı ve New York’taki çok katlı mağazalarda butikler vardı. Mary Quant makyajı vardı – kadınlar için ve Erkekler – boya kutularında paketlenmiş, bahçeden satın alınabilecek kirpikler ve iç çamaşırları, taytlar, ayakkabılar, dış giyim ve kürkler. 1970’lerde çarşaflar, kırtasiye malzemeleri, boyalar, ev eşyaları ve adını Bayan Quant’ın imzası olan papatya logosundan alan Mary Quant bebeği Daisy vardı.


Quant’ın 2019 retrospektifinin eş küratörü Jenny Lister, “Ünlü tasarımcı artık modern moda sisteminin kabul görmüş bir parçası, ancak Mary 60’larda nadiren kendi kıyafetleri ve markası için bir marka elçisiydi.” Haberler, Londra’daki Victoria & Albert Müzesi’ni söyledi. “Sadece tuhaf İngiliz havası satmıyordu, aynı zamanda öyleydi ilginç İngiliz havalı ve en iyi Chelsea kızı.”

Bayan Quant bir keresinde “Büyümek istemeyerek büyüdüm” demişti. “Büyümek korkunç görünüyordu. Benim için korkunçtu. Çocuklar özgür ve sağlıklıydı ve yetişkinler iğrençti.”

Barbara Mary Quant, 11 Şubat 1930’da Londra’nın güneydoğusundaki Blackheath’de doğdu. Ebeveynleri John ve Mildred (Jones) Quant, iki çocukları Mary ve Tony’nin geleneksel kariyer yollarını izlemesi gerektiğine kararlı, madencilik yapan ailelerden gelen Galli öğretmenlerdi.

Ama Mary moda okumak istiyordu. Sanat odaklı Goldsmiths College’da (şimdiki adıyla Goldsmiths, University of London) burs kazandığında, ailesi taviz verdi: Sanat eğitimi diploması varsa gidebilirdi (illüstrasyon eğitimi aldı). Orada, asil bir eksantrik olan Bay Plunket Green ile tanıştı (filozof Bertrand Russell, Bedford Dükü gibi kuzendi), nadiren dışarı çıkıp trompet caz çaldığı ender durumlarda derslere annesinin altın pijamalarını giyiyordu. – Evelyn Waugh’un bir romanından fırlamış bir karakter (Waugh bir aile dostuydu).


İkisi de 16 yaşındaydılar ve ayrılmaz hale geldiler. Şakalardan ve kıyafetlerine çektikleri ilgiden zevk alıyorlardı; Bay Plunket Greene bir keresinde bir gömleğin düğmelerini taklit etmek için çıplak göğsünü boyamıştı. Quant, anılarında yoldan geçenlerin “Tanrım, şu modern gence bak!” diye alay ettiğini hatırladı ve çiftin kucakladığı bir yazıda, “Bu gece Modern Gençlik olalım mı?”


Kısa süre sonra Chelsea stüdyosunun altında bir kahve barı işleten, avukattan portre fotoğrafçısı olan Archie McNair ile tanıştılar. Üçü birlikte bir dükkan açmaya karar verdi. Her adam 5.000 sterlin koydu ve 138a King’s Road’da bir bina satın aldılar. Bir şapkacıda çalışan Bayan Quant, işinden ayrıldı.

Bazaar sayesinde, King’s Road İngiliz modasının merkez üssü haline geldi ve o zamanlar Vogue’un ifadesiyle Londra sözde gençlik depreminin merkez üssü oldu. Bayan Quant onun avatarıydı, kendine özgü oyun kıyafetleri ve botları giymişti, kocaman boyalı gözleri, sahte çilleri olan solgun bir yüzü ve yaratıcısı Vidal Sassoon’u kendisi kadar ünlü yapacak belirgin bir bob’u vardı. Mini etek ikiz takım için ne kadar önemliyse, yıka ve giy kesimi de zahmetli nefesler için o kadar öldürücüydü. Bayan Quant, “Vidal en iyisini yaptı,” demeyi severdi.

Bayan Quant ilk başlarda seri üretimi, sentetik malzemeleri ve tasarlandıkları genç kadınlar tarafından satın alınabilecek ve atılabilecek hızlı modayı benimsedi.

PVC plastik kaplı pamuğa hayran kalarak suyla kaygan görünen yağmurluklar yaptı. Şeffaf “buz küpü” topuklu ve çıkarılabilir üstleri olan parlak renkli, kalıplanmış plastik çizmeler yaptı.


1967’de Haber Magazine’e konuşan Quant, “İnsanlar, elin yaptıklarını kopyalamak yerine bir makinenin kendi kendine neler yapabileceğini neden göremiyorlar?” dedi. doğrudan madde; İnsanların cam üflediği gibi giysilere üflemeliyiz. Yuvarlak bir insanı saran düz bir şey yapmak için kumaşın kesilmesi çok saçma.”

“Makineler çağında el ile kıyafet yapmaya devam etmek çok saçma. En aşırı moda çok çok ucuz olmalı. Birincisi, çünkü onu yalnızca gençler giymeye cesaret edebilir; ikincisi, çünkü erkekler içlerinde daha iyi görünüyor; ve üçüncüsü, çünkü yeterince aşırıysa kalıcı olmamalı.”

Bayan Quant ve Bay Plunket Greene 1957’de evlendi; 1990’da öldü. Bayan Quant’ı oğulları Orlando Plunket Greene yaşattı; erkek kardeşi Tony Quant; ve üç torun.


2000 yılında Bayan Quant, Mary Quant Ltd’ye yönetmen olarak katıldı. şirketin CEO’su tarafından satın alındıktan veya bazı raporlara göre görevden alındıktan sonra geri döndü. 2009’da Royal Mail tarafından, siyah kloş Mary Quant mini giyen bir modelin yer aldığı kendi damgasıyla onurlandırıldı. 2015 yılında Bayan Quant bir hanımefendi oldu. Bir zamanlar Bazaar’ın bulunduğu dükkân cephesi artık bir meyve suyu barı ve üzerinde artık Dame Mary Quant’ın anısına bir plaket var.

Victoria & Albert Müzesi, 2019 İlkbaharında, en parlak döneminden 120 parçalık canlı bir sergi olan eserlerinin retrospektifini sunduğunda, küratörler, sevgili Mary Quant’larını paylaşmak için onun çağrısına cevap veren binlerce kadının fotoğraflarından ve anılarından bir montaj yaptı. parçalar – iş görüşmelerine ve ilk buluşmalara giderken özgürleşmiş genç kadınlar olarak onları nasıl giydiklerine dair hikayelerle birlikte, Bayan Quant’ın mirasına ve zamanının filizlenen feminizmine güçlü bir saygı duruşu.


1960’ların Londra’sında büyüyen French Vogue’un yazarı ve eski editörü Joan Juliet Buck, bu ölüm ilanı için 2021 Yılı için verdiği bir röportajda, “Tüm kıyafetlerimi unuttum ama ilk Mary Quants’imi hâlâ hatırlıyorum,” dedi. ve aqua lamé mini etek pantolonlar ve göğüslerin altındaki büzgülü bandın altına dağılmış kabarık kollu ve hercai menekşelerle yanıltıcı gerçek küçük bej krep elbise erkekleri deli ediyordu, ama hiçbir fikrim yok.” Mini eteği kaçınılmaz ve inkar edilemez kılan küçük bir kız olarak kadın ahlakına kapıldı.

Ama o icat etti mi? Fransız uzay çağı tasarımcısı André Courrèges, yaratılışıyla uzun süredir itibar kazandı ve 60’ların başında etek boyunu sürekli olarak artırdığı doğru. Ancak, moda tarihçisi Valerie Steele’in belirttiği gibi, Bayan Quant, büyük ölçüde müşterilerinin gitgide daha kısa etek taleplerine yanıt olarak, Çarşı’nın açıldığı 1955’ten beri eteklerini kesiyordu.

Bayan Quant 1966 otobiyografisinde “Muazzam bir moda rönesansının başlangıcındaydık” diye yazmıştı. “Bizim yüzümüzden olmadı. Öyle oldu ki, ortaya çıktığı gibi, bunun bir parçasıydık.

“İyi tasarımcılar – bilgili gazeteciler gibi – bir etki yaratmak için halkın ihtiyaçlarına ayak uydurmaları gerektiğini bilirler,” diye yazdı, “ve o soyut ‘havadaki bir şey’. ‘Havadaki o şey’ kaynamaya başladığında yeni başladım.