canvade
Yeni Üye
Shahida Begum, altındaki zemin düştüğünde, iş arkadaşlarına ışıkların neden söndüğünü sormak için döndüğünü söyledi. Kabir Mollah, bir arkadaşı cep telefonunu arayıp binanın tehlikeli bir eğimde olduğunu söylediğinde giysileri incelediğini söyledi. Nazma Begüm, o sabah uzun siyah saçlarını yıkadığını ve gevşek ve ıslak bıraktığını söyledi. Beton bir sütun onu ezdiğinde, bu seçim, başını veya vücudunu hareket ettiremeyeceği anlamına geliyordu.
24 Nisan 2013 sabahı, Bangladeş’in Dhaka kentinin eteklerinde beş hazır giyim fabrikasını barındıran sekiz katlı bir bina olan Rana Plaza’nın yaklaşık 90 saniye içinde çökmesi sonucu 1.100’den fazla kişi öldü.
Modern hazır giyim endüstrisi tarihindeki en ölümcül kaza ve tüm zamanların en kötü endüstriyel kazalarından biri olarak kabul edilir. Pek çok büyük perakendeci fabrikaları kıyafetlerini yapmak için kullandı ve felaket, hazır giyim işçileri için iş yeri güvenliği ve Batılı tüketicilere bütçe kıyafetleri satan markaların sorumluluğu hakkında bir hesaplaşmaya yol açtı.
On yıl sonra, kazayı anmak için çevrimiçi olarak ve Dhaka, Londra ve New York da dahil olmak üzere dünyanın dört bir yanında nöbetler düzenleniyor. Haberler, kazadan sağ kurtulan beş kişiyle kaza ve şu anda nerede oldukları hakkında konuştu; düşüncelerine bu makale nüfuz ediyor. Ve hazır giyim endüstrisindeki mevcut işçiler için nerede ilerleme kaydedildi? Hala hangi işlerin yapılması gerekiyor?
Rana Plaza’nın çöküşü neden bu kadar şok ediciydi?
Felaket, Kasım 2012’de Tazreen Fashion fabrikasında 117 kişinin ölümüne neden olan yangın da dahil olmak üzere Bangladeş hazır giyim endüstrisinde meydana gelen bir dizi ölümcül kazanın ardından geldi.
Çökmeden bir gün önce Rana Plaza’da çatlaklar keşfedilmiş ve işçilere işe gelmelerinin güvenli olduğu söylenmişti. Bir işçi sendikası olan IndustriALL, bunu bir “endüstriyel toplu katliam” ilan etti.
Ayrıca, Batı’da ucuz trendlere yönelik talep hızla artarken Küresel Güney’deki düşük ücretli işçilerin ödediği bedeli de ortaya çıkardı. Hızlı moda perakendecileri, mallarını tedarik eden fabrikalara nadiren sahip olurlar. Bunun yerine, giyim ve ayakkabı siparişlerinin büyük çoğunluğu, genel giderlerin ve işçiliğin ucuz olduğu Bangladeş gibi gelişmekte olan pazarlardaki tedarikçilere yaptırılıyor.
Rana Plaza çökene kadar batılı markalar kullandıkları fabrikalarda her zaman güvenli çalışma koşullarını sağlamakla yükümlü değildi. Felaketten sonra bu değişmeye başladı.
Acil reformlara yol açtı mı?
Çöküşün ardından, giysilerini Bangladeş’ten tedarik eden birçok uluslararası moda markası, hazır giyim fabrikası çalışanlarının güvenliğini sağlamak için beşer yıllık iki sözleşme imzaladıklarını duyurdu. Yangın ve Bina Güvenliği Anlaşması ilk olarak Mayıs 2013’te imzalanmıştır.
Bangladeş’teki fabrika işçileri için yangın, bina, elektrik ve kazan güvenliği risklerini azaltmak için bir denetim ve iyileştirme programı oluşturan Inditex, Primark ve H&M gibi Avrupalı giyim markaları ile fabrika sahipleri, küresel sendikalar ve arasında yasal olarak bağlayıcı bir anlaşmadır.
Walmart, Gap ve Target gibi Kuzey Amerika markaları için geçerli olan, daha az kısıtlayıcı ve yasal olarak bağlayıcı olmayan bir anlaşma olan Bangladeş İşçi Güvenliği İttifakı aynı yıl başlatıldı. Her ikisi de başlangıçta beş yıllık bir dönem görev yaptı.
Anlaşma neden bu kadar çığır açıcıydı?
International Accord İcra Direktörü Joris Oldenziel, anlaşmanın imzalanmasından bu yana geçen yıllarda Bangladeş’teki 2.400 fabrikada 56.000 teftiş yapıldığını ve 140.000’den fazla sorunun giderildiğini söyledi. Program aynı zamanda işçilerin sağlık ve güvenlik endişeleri ve örgütlenme haklarının ihlali hakkında şikayette bulunmaları için bir yol sağlar.
İnsan Hakları İzleme Örgütü’nün kurumsal sorumluluktan sorumlu müdür yardımcısı Aruna Kashyap, “Anlaşma benzersizdir çünkü hazır giyim şirketlerinin uyması gereken protokollere sahip, yasal olarak uygulanabilir bir anlaşmadır” dedi. İşletmeler tedarikçilerle ilişkilerini koparamaz ve çözüm çabalarını desteklemekle yükümlüdür. Tüm teftiş raporları halka açıktır.
Anlaşmanın birkaç tekrarı oldu. En sonuncusu, 2021’de imzalanan ve bu yılın Ekim ayı sonunda sona erecek olan Uluslararası Anlaşma.
Ocak ayında uluslararası anlaşma, 45 imzacı ile Pakistan’ı da kapsamaya başladı. Moda endüstrisini etkileyen durum tespiti yasalarının daha yaygın hale geldiği bir zamanda, bu, anlaşmayı Bangladeş’in ötesine genişletmenin ilk adımı.
Aktivistler şu anda neyi zorluyor?
Çin’den sonra dünyanın ikinci büyük hazır giyim ihracatçısı olan Bangladeş’te bugün yaklaşık 7.000 hazır giyim fabrikası bulunuyor. Ancak tüm ilerlemelere rağmen, hala yapılacak çok şey var. Walmart, Levi’s, Gap ve Amazon dahil olmak üzere ülkeden kaynak sağlayan birçok Amerikan şirketi, faydalarını toplamasına rağmen uluslararası anlaşmayı imzalamadı.
New York Üniversitesi’nin Stern İş ve İnsan Hakları Merkezi tarafından bu ay yayınlanan bir rapor, bazı büyük hazır giyim şirketlerinin sömürücü satın alma uygulamalarının, özellikle 3 milyar dolardan fazla iptal edilen giysiden sonra, hazır giyim işçilerini ve bazı fabrika sahiplerini ekonomik sıkıntı ve güvensizlik içinde bırakmaya devam ettiğini ortaya koydu. Koronavirüs pandemisi sırasında siparişler ve toplu işten çıkarmalar. Bu uygulamalar arasında tedarikçilere makul olmayan indirimler yapmaları için baskı yapılması, ödemelerin durdurulması ve siparişlerin iptal edilmesi yer alıyordu.
UNI Global Union Genel Sekreteri Christy Hoffman, “İşçiler eskisi gibi işe gitmekten korkmak zorunda değiller, ancak bu minimum eşik olmalı” dedi. “Markaların giysileri için daha fazla ödemesi gerekiyor ve işçilere de çok daha fazla ödeme yapılması gerekiyor.” (Bangladeş’te asgari ücret ayda yaklaşık 75 dolar).
IndustriALL tekstil ve konfeksiyon başkanı Christina Hajagos-Clausen, başka bir ilerleme belirtisi gösterdi: Bangladeş’teki 150 fabrikada başlatılan bir pilot endüstriyel yaralanma sigortası programı. Konfeksiyon endüstrisinde yaralanan işçiler için tazminat ve rehabilitasyon sağlar.
Ancak Bangladeş’teki binlerce hazır giyim fabrikası hâlâ herhangi bir anlaşma veya koruma kapsamında değil (anlaşma yalnızca yaklaşık 1.500 fabrikayı kapsıyor). Ve Güney Asya’daki 40 milyon hazır giyim işçisinin birçoğunun hayatı, düşük ücretler, fiziksel veya cinsel taciz ve sendika bozmayla boğuşurken sürekli bir mücadele olmaya devam ediyor.
Kazalar tamamen ortadan kalkmadı. Geçen hafta, Pakistan’ın Karaçi kentinde bir hazır giyim fabrikasında çıkan yangında dört itfaiyeci öldü ve yaklaşık bir düzine kişi yaralandı.
Rana Plaza’dan kurtulanlar için hayat şimdi nasıl?
Trajediden kurtulanlarla ilgili yakın tarihli bir ActionAid anketi, yarısından fazlasının işsiz olduğunu ve işsizliklerinin ana nedeninin fiziksel sağlık olduğunu gösterdi. Üçte birinden biraz fazlası hazır giyim fabrikalarında çalışmaya geri döndü.
Bir üçüncüsü de travma yaşadıklarını ve akıl sağlığı sorunları yaşadıklarını söyledi. Rana Plaza kompleksindeki tekstil işçilerinin çoğu kadındı. Kompleks yeniden inşa edilmedi.
Mart ayında bir Zoom röportajında, çöküşten sağ kurtulan Noor Banu, olayın hayatını olabilecek en kötü şekilde değiştirdiğini anlatırken ağlamıştı.
Turuncu bir sari giymişti ve yerel bir birlik olan Sommilito Giysiler Sramik Federasyonu’nun ofisinden konuşurken gözlerinin altında koyu gölgeler vardı. Kazadan kaynaklanan yaralanmaların düzgün oturmasını veya yürümesini zorlaştırdığını ve bakması gereken üç çocuğuyla sadaka bağımlı olduğunu söyledi.
Shadida Begum, gelir elde etme fırsatını çaresizce kaçırdığını ve hayatta olduğu için kendini şanssız hissettiğini söyledi.
Rana Plaza’nın sekizinci katında, yıkıldığı sabaha kadar dokuz yıl boyunca çalışan Shiuly Khanom, alnı ve omuriliği kırıldığında, federal tazminat olarak yalnızca 50 dolar aldığını söylerken ağladı. Üç genç kızı olan bir dul.
“Şimdi bile uyuyamıyorum,” dedi. “Uyku hapı kullanıyorum ama ne geçmişin hayaletlerinden ne de gelecekle ilgili tüm korkularımdan kurtulmaya yetmiyorlar. Hayatım asla daha iyi olmayacak.”
24 Nisan 2013 sabahı, Bangladeş’in Dhaka kentinin eteklerinde beş hazır giyim fabrikasını barındıran sekiz katlı bir bina olan Rana Plaza’nın yaklaşık 90 saniye içinde çökmesi sonucu 1.100’den fazla kişi öldü.
Modern hazır giyim endüstrisi tarihindeki en ölümcül kaza ve tüm zamanların en kötü endüstriyel kazalarından biri olarak kabul edilir. Pek çok büyük perakendeci fabrikaları kıyafetlerini yapmak için kullandı ve felaket, hazır giyim işçileri için iş yeri güvenliği ve Batılı tüketicilere bütçe kıyafetleri satan markaların sorumluluğu hakkında bir hesaplaşmaya yol açtı.
On yıl sonra, kazayı anmak için çevrimiçi olarak ve Dhaka, Londra ve New York da dahil olmak üzere dünyanın dört bir yanında nöbetler düzenleniyor. Haberler, kazadan sağ kurtulan beş kişiyle kaza ve şu anda nerede oldukları hakkında konuştu; düşüncelerine bu makale nüfuz ediyor. Ve hazır giyim endüstrisindeki mevcut işçiler için nerede ilerleme kaydedildi? Hala hangi işlerin yapılması gerekiyor?
Rana Plaza’nın çöküşü neden bu kadar şok ediciydi?
Felaket, Kasım 2012’de Tazreen Fashion fabrikasında 117 kişinin ölümüne neden olan yangın da dahil olmak üzere Bangladeş hazır giyim endüstrisinde meydana gelen bir dizi ölümcül kazanın ardından geldi.
Çökmeden bir gün önce Rana Plaza’da çatlaklar keşfedilmiş ve işçilere işe gelmelerinin güvenli olduğu söylenmişti. Bir işçi sendikası olan IndustriALL, bunu bir “endüstriyel toplu katliam” ilan etti.
Ayrıca, Batı’da ucuz trendlere yönelik talep hızla artarken Küresel Güney’deki düşük ücretli işçilerin ödediği bedeli de ortaya çıkardı. Hızlı moda perakendecileri, mallarını tedarik eden fabrikalara nadiren sahip olurlar. Bunun yerine, giyim ve ayakkabı siparişlerinin büyük çoğunluğu, genel giderlerin ve işçiliğin ucuz olduğu Bangladeş gibi gelişmekte olan pazarlardaki tedarikçilere yaptırılıyor.
Rana Plaza çökene kadar batılı markalar kullandıkları fabrikalarda her zaman güvenli çalışma koşullarını sağlamakla yükümlü değildi. Felaketten sonra bu değişmeye başladı.
Acil reformlara yol açtı mı?
Çöküşün ardından, giysilerini Bangladeş’ten tedarik eden birçok uluslararası moda markası, hazır giyim fabrikası çalışanlarının güvenliğini sağlamak için beşer yıllık iki sözleşme imzaladıklarını duyurdu. Yangın ve Bina Güvenliği Anlaşması ilk olarak Mayıs 2013’te imzalanmıştır.
Bangladeş’teki fabrika işçileri için yangın, bina, elektrik ve kazan güvenliği risklerini azaltmak için bir denetim ve iyileştirme programı oluşturan Inditex, Primark ve H&M gibi Avrupalı giyim markaları ile fabrika sahipleri, küresel sendikalar ve arasında yasal olarak bağlayıcı bir anlaşmadır.
Walmart, Gap ve Target gibi Kuzey Amerika markaları için geçerli olan, daha az kısıtlayıcı ve yasal olarak bağlayıcı olmayan bir anlaşma olan Bangladeş İşçi Güvenliği İttifakı aynı yıl başlatıldı. Her ikisi de başlangıçta beş yıllık bir dönem görev yaptı.
Anlaşma neden bu kadar çığır açıcıydı?
International Accord İcra Direktörü Joris Oldenziel, anlaşmanın imzalanmasından bu yana geçen yıllarda Bangladeş’teki 2.400 fabrikada 56.000 teftiş yapıldığını ve 140.000’den fazla sorunun giderildiğini söyledi. Program aynı zamanda işçilerin sağlık ve güvenlik endişeleri ve örgütlenme haklarının ihlali hakkında şikayette bulunmaları için bir yol sağlar.
İnsan Hakları İzleme Örgütü’nün kurumsal sorumluluktan sorumlu müdür yardımcısı Aruna Kashyap, “Anlaşma benzersizdir çünkü hazır giyim şirketlerinin uyması gereken protokollere sahip, yasal olarak uygulanabilir bir anlaşmadır” dedi. İşletmeler tedarikçilerle ilişkilerini koparamaz ve çözüm çabalarını desteklemekle yükümlüdür. Tüm teftiş raporları halka açıktır.
Anlaşmanın birkaç tekrarı oldu. En sonuncusu, 2021’de imzalanan ve bu yılın Ekim ayı sonunda sona erecek olan Uluslararası Anlaşma.
Ocak ayında uluslararası anlaşma, 45 imzacı ile Pakistan’ı da kapsamaya başladı. Moda endüstrisini etkileyen durum tespiti yasalarının daha yaygın hale geldiği bir zamanda, bu, anlaşmayı Bangladeş’in ötesine genişletmenin ilk adımı.
Aktivistler şu anda neyi zorluyor?
Çin’den sonra dünyanın ikinci büyük hazır giyim ihracatçısı olan Bangladeş’te bugün yaklaşık 7.000 hazır giyim fabrikası bulunuyor. Ancak tüm ilerlemelere rağmen, hala yapılacak çok şey var. Walmart, Levi’s, Gap ve Amazon dahil olmak üzere ülkeden kaynak sağlayan birçok Amerikan şirketi, faydalarını toplamasına rağmen uluslararası anlaşmayı imzalamadı.
New York Üniversitesi’nin Stern İş ve İnsan Hakları Merkezi tarafından bu ay yayınlanan bir rapor, bazı büyük hazır giyim şirketlerinin sömürücü satın alma uygulamalarının, özellikle 3 milyar dolardan fazla iptal edilen giysiden sonra, hazır giyim işçilerini ve bazı fabrika sahiplerini ekonomik sıkıntı ve güvensizlik içinde bırakmaya devam ettiğini ortaya koydu. Koronavirüs pandemisi sırasında siparişler ve toplu işten çıkarmalar. Bu uygulamalar arasında tedarikçilere makul olmayan indirimler yapmaları için baskı yapılması, ödemelerin durdurulması ve siparişlerin iptal edilmesi yer alıyordu.
UNI Global Union Genel Sekreteri Christy Hoffman, “İşçiler eskisi gibi işe gitmekten korkmak zorunda değiller, ancak bu minimum eşik olmalı” dedi. “Markaların giysileri için daha fazla ödemesi gerekiyor ve işçilere de çok daha fazla ödeme yapılması gerekiyor.” (Bangladeş’te asgari ücret ayda yaklaşık 75 dolar).
IndustriALL tekstil ve konfeksiyon başkanı Christina Hajagos-Clausen, başka bir ilerleme belirtisi gösterdi: Bangladeş’teki 150 fabrikada başlatılan bir pilot endüstriyel yaralanma sigortası programı. Konfeksiyon endüstrisinde yaralanan işçiler için tazminat ve rehabilitasyon sağlar.
Ancak Bangladeş’teki binlerce hazır giyim fabrikası hâlâ herhangi bir anlaşma veya koruma kapsamında değil (anlaşma yalnızca yaklaşık 1.500 fabrikayı kapsıyor). Ve Güney Asya’daki 40 milyon hazır giyim işçisinin birçoğunun hayatı, düşük ücretler, fiziksel veya cinsel taciz ve sendika bozmayla boğuşurken sürekli bir mücadele olmaya devam ediyor.
Kazalar tamamen ortadan kalkmadı. Geçen hafta, Pakistan’ın Karaçi kentinde bir hazır giyim fabrikasında çıkan yangında dört itfaiyeci öldü ve yaklaşık bir düzine kişi yaralandı.
Rana Plaza’dan kurtulanlar için hayat şimdi nasıl?
Trajediden kurtulanlarla ilgili yakın tarihli bir ActionAid anketi, yarısından fazlasının işsiz olduğunu ve işsizliklerinin ana nedeninin fiziksel sağlık olduğunu gösterdi. Üçte birinden biraz fazlası hazır giyim fabrikalarında çalışmaya geri döndü.
Bir üçüncüsü de travma yaşadıklarını ve akıl sağlığı sorunları yaşadıklarını söyledi. Rana Plaza kompleksindeki tekstil işçilerinin çoğu kadındı. Kompleks yeniden inşa edilmedi.
Mart ayında bir Zoom röportajında, çöküşten sağ kurtulan Noor Banu, olayın hayatını olabilecek en kötü şekilde değiştirdiğini anlatırken ağlamıştı.
Turuncu bir sari giymişti ve yerel bir birlik olan Sommilito Giysiler Sramik Federasyonu’nun ofisinden konuşurken gözlerinin altında koyu gölgeler vardı. Kazadan kaynaklanan yaralanmaların düzgün oturmasını veya yürümesini zorlaştırdığını ve bakması gereken üç çocuğuyla sadaka bağımlı olduğunu söyledi.
Shadida Begum, gelir elde etme fırsatını çaresizce kaçırdığını ve hayatta olduğu için kendini şanssız hissettiğini söyledi.
Rana Plaza’nın sekizinci katında, yıkıldığı sabaha kadar dokuz yıl boyunca çalışan Shiuly Khanom, alnı ve omuriliği kırıldığında, federal tazminat olarak yalnızca 50 dolar aldığını söylerken ağladı. Üç genç kızı olan bir dul.
“Şimdi bile uyuyamıyorum,” dedi. “Uyku hapı kullanıyorum ama ne geçmişin hayaletlerinden ne de gelecekle ilgili tüm korkularımdan kurtulmaya yetmiyorlar. Hayatım asla daha iyi olmayacak.”