canvade
Yeni Üye
Bir ismin içinde ne var?
Mütevazi Zirkon'a sorabilirseniz, cevap yanlış kimlik ve onlarca yıldır hak edilmemiş karanlık olabilir.
Viktorya döneminde, madenlerden çıkarılan bir mineral olan zirkonların popülaritesinin doruğunda, renksiz elmaslar düzenli olarak elmas alternatifi olarak kullanıldı; mavi olanlar özellikle popülerdi.
Amerika Gemoloji Enstitüsü'nde renkli taş tanımlaması kıdemli yöneticisi Nathan Renfro, “Zirkon çeşitli renklerde geliyor – mavi, sarı, kahverengi, yeşil ve nadiren morumsu pembe” dedi. “Ayrıca oldukça yüksek bir parlaklığa ve yüksek derecede bir dağılıma sahipler; Işık taşın içinden geçerken kendi renklerine ayrılıyor, böylece kırmızı, mavi ve yeşil parıltılar görüyorsunuz.” Bu olaya genellikle ateş denir.
Daha sonra, 1930'larda keşfedilen, ancak 1969'a kadar şekillendirilemeyecek kadar geliştirilemeyen ucuz bir sentetik kristal olan kübik zirkon geldi. 1970'li yılların sonunda zirkonyumun yerini alarak en yaygın elmas taklidi haline geldi.
Ancak zirkon ve kübik zirkonyanın aynı malzeme olmasa da benzer olduğuna inanan halkın kafası karışmıştı. Bay Renfro, “İnsanlar Zirkon adını ucuz bir taklitle ilişkilendirdiler” dedi.
Bugün Zirkon rekorunun nihayet kırıldığına dair kanıtlar var. Cazibesine karşılık veren bağımsız tasarımcıların sayısı artıyor ve değerli taş, geçen yaz Louis Vuitton ve Buccellati gibi büyük markaların üst düzey mücevher koleksiyonlarında elmaslar ve geleneksel değerli taşlarla birlikte ortaya çıktı.
Örneğin ikinci marka, 36 parçalık “Mosaico” koleksiyonunda mavi zirkonlu birçok tasarıma yer verdi. Ortak kreatif direktörleri Andrea Buccellati bir e-postada şöyle yazdı: “Bu taşlar, biz tasarımcılara daha modern ve yenilikçi ürünler yaratma özgürlüğü veren renklere ve kesimlere sahip.”
Danimarkalı değerli taş satıcısı Wennick-Lefèvre'nin genel müdürü Svend Wennick, ünlü kuyumcuların artık zirkon kullanmasına şaşırmadığını söyledi. “Zirkonlara baktığınızda değerli taşa karşı tutkulu oluyorsunuz çünkü çok güzeller” dedi ancak görünümlerini en üst düzeye çıkarmak için “parlatma ve kesmenin gerçekten önemli olduğunu” ekledi.
Bay Wennick, müşterilerin köklü markalara bilinmeyen veya değeri düşük mücevherleri sergilemeleri için alan tanıdığını söyledi. Marka değerlerinin yüksek olduğunu belirtti. “Mücevherin fiyatını değerli taşla haklı çıkarmak zorunda değilsiniz.” Müşteriler taşları açtıktan sonra mücevherler satılacak, dedi.
Çalışmalarında genellikle renkli taşlarla vurgulanan ajurlu bir desen olan kendi imzasını taşıyan taç işi tarzını öne çıkaran New Yorklu tasarımcı Ray Griffiths, “Zirkonlar mücevher dünyasında adı duyulmamış bir kahramandır” diyor. “Zirkon renginin doygunluğu onlara çok sevdiğim lüks hissini veriyor.”
Zirkon'un özel optik özellikleri de Bay Griffiths'in ilgisini çekiyor. Tek bir ışık ışınını ikiye bölme yeteneğine atıfta bulunarak, “Malzemenin çift kırılması nedeniyle elmastan daha parlaktır” dedi. Bu fenomen “ayrıca faset kenarlarını yumuşatarak, elmasların veya çoğu taşın sahip olduğu canlılık yerine taşlara bir ışıltı ve parlaklık kazandırıyor.”
Avustralya'nın Brisbane kentinde kendi adını taşıyan bir stüdyosu olan ve Amerika Birleşik Devletleri'nde Neiman Marcus ve Bergdorf Goodman'da satılan dördüncü nesil kuyumcu Margot McKinney, ortasında zirkon bulunan takılar yapıyor; 50 gram, örneğin 52 karat ve bunları başka taşlarla da birleştiriyor.
Kısa süre önce kolyesini ve uyumlu küpelerini opal, mavi zirkon, fıstık yeşili boncuk ve tsavorit içeren taş kolajıyla tamamladı. Bayan McKinney zirkon hakkında “Çok yüksek bir kırılma indisine sahip olduğundan çok parlaktır” dedi. “Bence opal için mükemmel bir folyo.”
Çok fazla kafa karışıklığı
Seattle ve Portland, Oregon'daki Twist mücevher butiklerinin sahibi Paul Schneider, perakendecilerin müşterilerin zirkonların özel özelliklerini anladığından emin olmasının önemli olduğunu söyledi. Butikleri Mallary Marks ve Brent Neale gibi tasarımcıların zirkonla süslenmiş parçalarını sunuyor.
“Müşterinin umrunda olmasa bile parçanın tüm hikayesini anlatmak bizim için gerçekten önemli” dedi. “Özellikle zirkonlar söz konusu olduğunda onları bilgilendirmek görevimiz. Çünkü bunlar topaz, hatta safir gibi diğer taşlarla kolaylıkla karıştırılabiliyor. O kadar açık ki insanlar bunların gerçek bile olmadığını, laboratuvarda yetiştirildiğini düşünüyor.”
Bir zamanlar Londra merkezli mücevher fenomeni Katerina Perez, değerli taşın adı yüzünden kafası karışmıştı.
Bayan Perez, “Yazarlık kariyerimin başlarında zirkonu hemen kübik zirkonla ilişkilendirdim, ancak gemoloji kursumu tamamladığımda aksini öğrendim” dedi. “Benzer isimde bir plastiğin varlığı zirkon lehine değildir.”
Artık Stone'un hayranlarından biri. Mücevher koleksiyonunda, Susanna Gay tarafından, Bayan Gay'in erkek kardeşi Filippo'nun sahibi olduğu Cenevre değerli taş ve mücevher şirketi Filippo G&G için tasarlanan, kolye görevi de gören büyük boy tek bir kelebek küpe yer alıyor.
Parça, pavé pırlanta vurgulu titanyumdan yapılmıştır ve ortasında 12 karat mavi zirkon bulunmaktadır. “Küpeyi görünüş için aldım; zirkon olduğu için buna gerek yok. Mavileri ve yeşilleri seviyorum; Bayan Perez, “Zirkon pastanın kremasıydı” dedi. “Parlaklık çok özel bir şeydir.”
“Akuamarin'den biraz daha yoğun” dedi. “Topazdan farklı bir yeşil alt tonu var; başka hiçbir şeye benzemiyor.”
Londra merkezli kendi adını taşıyan şirketi Ming'in yılda 30 ila 40 benzersiz parça ürettiği Ming Lampson'a göre, mücevher trendi döngüsündeki mevcut an zirkonlara ve onların farklı renk paletlerine fayda sağlıyor. Bayan Lampson, “Şimdi sarı altının zamanı geldi” dedi. “Sarı ve kahverengi zirkonlar bunda çok güzel görünüyor; sarı altınla gerçekten çok yakışıyorlar.”
Şu anki teklifleri arasında, benzer altın tonunda 11 milimetre çerçeveli zirkonlu bir çift altın küpe yer alıyor. “Benim için altın rengini andıran taşlar bulmak gerçekten ilginçti” dedi.
Bayan Lampson, kısmen talebe yanıt olarak, bir zamanlar elde edilmesi zor olan taşların artık daha kolay bulunabildiğini belirtti. “Taş satıcılarına zirkonları sorduğumda 'Neden bunlardan birini istiyorsun?' diye sorarlardı. oysa şimdi bana doğal zirkonları isteyerek gösteriyorlar.”
Her türden renkli değerli taşlara yönelik daha geniş bir beğeninin itibarlarını artırdığını söyledi. “İnsanlar tüm değerli taşlara her zamankinden çok daha açık.”
Yumuşak taraf
Pek bilinmeyen taşlarla çalışmak The One I Love NYC markasının kurucusu Mia Moross'un çalışmalarının özel bir özelliği. “Gelişmekte olan birçok tasarımcı, dallara ayrılmaya ve daha tuhaf şeyler yapmaya ve adını pek duymadığınız farklı taşlarla çalışmaya çalışıyor” dedi. “En azından ben bunu yapmaya çalışıyorum.”
Zirkon'un son dönemdeki kaderinin tersine dönmesini, ünü hızla artan başka bir renkli değerli taş olan spinel ile karşılaştırıyor. Bir zamanlar genellikle yakutla karıştırıldığı için “büyük sahtekar” olarak bilinen spinellerin artık kendi başlarına aranıyor.
Bayan Moross, “Spinel'in bir süre kötü bir şöhreti vardı, ta ki insanlar Britanya'nın kraliyet mücevherleri arasında birkaç tane olduğunu fark edene kadar” dedi.
Yalnızca vintage taşlarla çalışıyor, gerektiğinde onları kesip parlatıyor ve yüzükler ve kolye uçları için genellikle zirkon kullanıyor çünkü ortamlar bir miktar koruma sağlayabiliyor.
Mineraller için standart sertlik ölçüsüne atıfta bulunarak, “Zirkonyumun Mohs ölçeğinde 7,5 değeri var” dedi ve “değerli taşlardan daha yumuşaktır.” Kişisel görüşüme göre çerçevenin ayarlanması gerekiyor.”
James de Givenchy, New York ve Miami'de ofisleri bulunan ve türünün tek örneği parçaların sınırlı sayıda üretimini sunan mücevher evi Taffin'in kreatif direktörü olarak zirkonlarla ilgili benzer bir yaklaşımı benimsiyor. “Onları kokteyl yüzüklerinde kullanıyorum çünkü bunlar genellikle her gün kullanılmayan yüzükler” dedi. “Onları kolye olarak kullandım çünkü çok güvenliler. Art Deco kolyeden aldığım mavi zirkon koleksiyonunu kullanarak bir bileklik yaptım.”
Değerli değerli taşları beklenmedik malzemelerle (eski maden pırlantaları ve deri veya safir ve seramik) birleştirerek adından söz ettiren bir tasarımcı olan Bay de Givenchy, şirketini yaklaşık 20 yıl önce kurduğundan beri zirkonlarla çalışıyor. “Güzel oldukları için zirkon kullanmanın güzel olduğunu düşündüm. “Taştaki ışığın parlaklığı ve yayılması gerçekten büyülü” dedi. “Ve insanlar onların ne olduğunu bilmiyordu. Zirkonlar muhtemelen dünyadaki en eski taşlardan bazılarıdır.”
2014 yılında Avustralya'da bulunan bir zirkon, bugüne kadar tarihlenen en eski mineral olan yaklaşık 4,4 milyar yaşındaydı.
Bay de Givenchy, mücevher üreticileri arasında taşa ve dolayısıyla fiyatlarına ilişkin farkındalığın giderek arttığını fark ettiğini söyledi. “Bir zamanlar karat başına 10 dolardı, şimdi karat başına 300, 350 dolar görüyorum” dedi. “Bu çılgınlık. Piyasa bir şeyin farkına vardığında, bu yeni bir sınırdır.”
Mücevher satıcısı Filippo G&G'den Bay Gay, zirkon fiyatında da önemli bir artış gördüğünü söyledi. Hem talebin arttığını hem de özellikle 40 karattan büyük taşlar olmak üzere taş arzının sınırlı olduğunu belirterek, “Fiyatlar yakın zamanda iki katına çıktı – belki de geçen yıl içinde” dedi. “Genellikle Kamboçya ve Tanzanya'da bulunuyorlar. Çok az kişinin elinde zirkon var.”
Hem tek değerli taşlar hem de takılar sunan Los Angeles şirketi Omi Privé'nin satış müdürü Rebecca Shukan'a göre zirkonların rengi, boyutu ve berraklığı fiyatı belirliyor.
“Mücevherlerde kullanılan zirkon değerli taşların çoğu dört ila yedi karat ağırlığındadır” dedi. “Güzel mücevher kalitesinde zirkon, gözü temizleyen ve tekdüze renkli, karat başına 800 ila 900 dolar arasında satılıyor. 20 karat ve daha büyük taşları aramaya başladığınızda karat başına 1.500 dolar civarında bir satış fiyatı göreceksiniz.”
Adına
Bay de Givenchy'nin müşterileri zirkon satın almaktan çekinmese de: “Müşterilerle şahsen çalıştığınızda bunu açıklamak kolaydır. Bu benim için hiçbir zaman sorun olmadı” ama bu ismi bir eksiklik olarak görüyor. “Korkunç bir isim” dedi. “Bu taşı yeniden adlandırmak eğlenceli olurdu.”
Aslında değerli taşları daha az lezzetli mineral adlarıyla yeniden adlandırmak o kadar da alışılmadık bir durum değil. Wennick-Lefèvre'den Bay Wennick, “Tanzanite mavi zoisit deniyordu” dedi. Açık yeşil brüt granat tipinin de benzer bir hikayesi vardır. “Buna brüt garnet deniyordu. Bunu söylemek çok zor olduğundan Tsavorit olarak değiştirildi. Zirkon güzel bir isim ama çoğu insan için her zaman kübik zirkon ile ilişkilendirileceğini düşünüyorum.”
19. yüzyılın sonlarında ve 20. yüzyılın başlarında etkili bir Amerikalı mineralog ve zirkon meraklısı olan George F. Kunz, ateşli özelliklerini vurgulamak için taşın adının “Starlite” olarak değiştirilmesini savundu. Ancak görünüşe göre çabaları etkisizdi.
Bay Gay bu sonuçtan yakındı: “Eğer o zamanlar isim değiştirilseydi her şey farklı olabilirdi.”
Mütevazi Zirkon'a sorabilirseniz, cevap yanlış kimlik ve onlarca yıldır hak edilmemiş karanlık olabilir.
Viktorya döneminde, madenlerden çıkarılan bir mineral olan zirkonların popülaritesinin doruğunda, renksiz elmaslar düzenli olarak elmas alternatifi olarak kullanıldı; mavi olanlar özellikle popülerdi.
Amerika Gemoloji Enstitüsü'nde renkli taş tanımlaması kıdemli yöneticisi Nathan Renfro, “Zirkon çeşitli renklerde geliyor – mavi, sarı, kahverengi, yeşil ve nadiren morumsu pembe” dedi. “Ayrıca oldukça yüksek bir parlaklığa ve yüksek derecede bir dağılıma sahipler; Işık taşın içinden geçerken kendi renklerine ayrılıyor, böylece kırmızı, mavi ve yeşil parıltılar görüyorsunuz.” Bu olaya genellikle ateş denir.
Daha sonra, 1930'larda keşfedilen, ancak 1969'a kadar şekillendirilemeyecek kadar geliştirilemeyen ucuz bir sentetik kristal olan kübik zirkon geldi. 1970'li yılların sonunda zirkonyumun yerini alarak en yaygın elmas taklidi haline geldi.
Ancak zirkon ve kübik zirkonyanın aynı malzeme olmasa da benzer olduğuna inanan halkın kafası karışmıştı. Bay Renfro, “İnsanlar Zirkon adını ucuz bir taklitle ilişkilendirdiler” dedi.
Bugün Zirkon rekorunun nihayet kırıldığına dair kanıtlar var. Cazibesine karşılık veren bağımsız tasarımcıların sayısı artıyor ve değerli taş, geçen yaz Louis Vuitton ve Buccellati gibi büyük markaların üst düzey mücevher koleksiyonlarında elmaslar ve geleneksel değerli taşlarla birlikte ortaya çıktı.
Örneğin ikinci marka, 36 parçalık “Mosaico” koleksiyonunda mavi zirkonlu birçok tasarıma yer verdi. Ortak kreatif direktörleri Andrea Buccellati bir e-postada şöyle yazdı: “Bu taşlar, biz tasarımcılara daha modern ve yenilikçi ürünler yaratma özgürlüğü veren renklere ve kesimlere sahip.”
Danimarkalı değerli taş satıcısı Wennick-Lefèvre'nin genel müdürü Svend Wennick, ünlü kuyumcuların artık zirkon kullanmasına şaşırmadığını söyledi. “Zirkonlara baktığınızda değerli taşa karşı tutkulu oluyorsunuz çünkü çok güzeller” dedi ancak görünümlerini en üst düzeye çıkarmak için “parlatma ve kesmenin gerçekten önemli olduğunu” ekledi.
Bay Wennick, müşterilerin köklü markalara bilinmeyen veya değeri düşük mücevherleri sergilemeleri için alan tanıdığını söyledi. Marka değerlerinin yüksek olduğunu belirtti. “Mücevherin fiyatını değerli taşla haklı çıkarmak zorunda değilsiniz.” Müşteriler taşları açtıktan sonra mücevherler satılacak, dedi.
Çalışmalarında genellikle renkli taşlarla vurgulanan ajurlu bir desen olan kendi imzasını taşıyan taç işi tarzını öne çıkaran New Yorklu tasarımcı Ray Griffiths, “Zirkonlar mücevher dünyasında adı duyulmamış bir kahramandır” diyor. “Zirkon renginin doygunluğu onlara çok sevdiğim lüks hissini veriyor.”
Zirkon'un özel optik özellikleri de Bay Griffiths'in ilgisini çekiyor. Tek bir ışık ışınını ikiye bölme yeteneğine atıfta bulunarak, “Malzemenin çift kırılması nedeniyle elmastan daha parlaktır” dedi. Bu fenomen “ayrıca faset kenarlarını yumuşatarak, elmasların veya çoğu taşın sahip olduğu canlılık yerine taşlara bir ışıltı ve parlaklık kazandırıyor.”
Avustralya'nın Brisbane kentinde kendi adını taşıyan bir stüdyosu olan ve Amerika Birleşik Devletleri'nde Neiman Marcus ve Bergdorf Goodman'da satılan dördüncü nesil kuyumcu Margot McKinney, ortasında zirkon bulunan takılar yapıyor; 50 gram, örneğin 52 karat ve bunları başka taşlarla da birleştiriyor.
Kısa süre önce kolyesini ve uyumlu küpelerini opal, mavi zirkon, fıstık yeşili boncuk ve tsavorit içeren taş kolajıyla tamamladı. Bayan McKinney zirkon hakkında “Çok yüksek bir kırılma indisine sahip olduğundan çok parlaktır” dedi. “Bence opal için mükemmel bir folyo.”
Çok fazla kafa karışıklığı
Seattle ve Portland, Oregon'daki Twist mücevher butiklerinin sahibi Paul Schneider, perakendecilerin müşterilerin zirkonların özel özelliklerini anladığından emin olmasının önemli olduğunu söyledi. Butikleri Mallary Marks ve Brent Neale gibi tasarımcıların zirkonla süslenmiş parçalarını sunuyor.
“Müşterinin umrunda olmasa bile parçanın tüm hikayesini anlatmak bizim için gerçekten önemli” dedi. “Özellikle zirkonlar söz konusu olduğunda onları bilgilendirmek görevimiz. Çünkü bunlar topaz, hatta safir gibi diğer taşlarla kolaylıkla karıştırılabiliyor. O kadar açık ki insanlar bunların gerçek bile olmadığını, laboratuvarda yetiştirildiğini düşünüyor.”
Bir zamanlar Londra merkezli mücevher fenomeni Katerina Perez, değerli taşın adı yüzünden kafası karışmıştı.
Bayan Perez, “Yazarlık kariyerimin başlarında zirkonu hemen kübik zirkonla ilişkilendirdim, ancak gemoloji kursumu tamamladığımda aksini öğrendim” dedi. “Benzer isimde bir plastiğin varlığı zirkon lehine değildir.”
Artık Stone'un hayranlarından biri. Mücevher koleksiyonunda, Susanna Gay tarafından, Bayan Gay'in erkek kardeşi Filippo'nun sahibi olduğu Cenevre değerli taş ve mücevher şirketi Filippo G&G için tasarlanan, kolye görevi de gören büyük boy tek bir kelebek küpe yer alıyor.
Parça, pavé pırlanta vurgulu titanyumdan yapılmıştır ve ortasında 12 karat mavi zirkon bulunmaktadır. “Küpeyi görünüş için aldım; zirkon olduğu için buna gerek yok. Mavileri ve yeşilleri seviyorum; Bayan Perez, “Zirkon pastanın kremasıydı” dedi. “Parlaklık çok özel bir şeydir.”
“Akuamarin'den biraz daha yoğun” dedi. “Topazdan farklı bir yeşil alt tonu var; başka hiçbir şeye benzemiyor.”
Londra merkezli kendi adını taşıyan şirketi Ming'in yılda 30 ila 40 benzersiz parça ürettiği Ming Lampson'a göre, mücevher trendi döngüsündeki mevcut an zirkonlara ve onların farklı renk paletlerine fayda sağlıyor. Bayan Lampson, “Şimdi sarı altının zamanı geldi” dedi. “Sarı ve kahverengi zirkonlar bunda çok güzel görünüyor; sarı altınla gerçekten çok yakışıyorlar.”
Şu anki teklifleri arasında, benzer altın tonunda 11 milimetre çerçeveli zirkonlu bir çift altın küpe yer alıyor. “Benim için altın rengini andıran taşlar bulmak gerçekten ilginçti” dedi.
Bayan Lampson, kısmen talebe yanıt olarak, bir zamanlar elde edilmesi zor olan taşların artık daha kolay bulunabildiğini belirtti. “Taş satıcılarına zirkonları sorduğumda 'Neden bunlardan birini istiyorsun?' diye sorarlardı. oysa şimdi bana doğal zirkonları isteyerek gösteriyorlar.”
Her türden renkli değerli taşlara yönelik daha geniş bir beğeninin itibarlarını artırdığını söyledi. “İnsanlar tüm değerli taşlara her zamankinden çok daha açık.”
Yumuşak taraf
Pek bilinmeyen taşlarla çalışmak The One I Love NYC markasının kurucusu Mia Moross'un çalışmalarının özel bir özelliği. “Gelişmekte olan birçok tasarımcı, dallara ayrılmaya ve daha tuhaf şeyler yapmaya ve adını pek duymadığınız farklı taşlarla çalışmaya çalışıyor” dedi. “En azından ben bunu yapmaya çalışıyorum.”
Zirkon'un son dönemdeki kaderinin tersine dönmesini, ünü hızla artan başka bir renkli değerli taş olan spinel ile karşılaştırıyor. Bir zamanlar genellikle yakutla karıştırıldığı için “büyük sahtekar” olarak bilinen spinellerin artık kendi başlarına aranıyor.
Bayan Moross, “Spinel'in bir süre kötü bir şöhreti vardı, ta ki insanlar Britanya'nın kraliyet mücevherleri arasında birkaç tane olduğunu fark edene kadar” dedi.
Yalnızca vintage taşlarla çalışıyor, gerektiğinde onları kesip parlatıyor ve yüzükler ve kolye uçları için genellikle zirkon kullanıyor çünkü ortamlar bir miktar koruma sağlayabiliyor.
Mineraller için standart sertlik ölçüsüne atıfta bulunarak, “Zirkonyumun Mohs ölçeğinde 7,5 değeri var” dedi ve “değerli taşlardan daha yumuşaktır.” Kişisel görüşüme göre çerçevenin ayarlanması gerekiyor.”
James de Givenchy, New York ve Miami'de ofisleri bulunan ve türünün tek örneği parçaların sınırlı sayıda üretimini sunan mücevher evi Taffin'in kreatif direktörü olarak zirkonlarla ilgili benzer bir yaklaşımı benimsiyor. “Onları kokteyl yüzüklerinde kullanıyorum çünkü bunlar genellikle her gün kullanılmayan yüzükler” dedi. “Onları kolye olarak kullandım çünkü çok güvenliler. Art Deco kolyeden aldığım mavi zirkon koleksiyonunu kullanarak bir bileklik yaptım.”
Değerli değerli taşları beklenmedik malzemelerle (eski maden pırlantaları ve deri veya safir ve seramik) birleştirerek adından söz ettiren bir tasarımcı olan Bay de Givenchy, şirketini yaklaşık 20 yıl önce kurduğundan beri zirkonlarla çalışıyor. “Güzel oldukları için zirkon kullanmanın güzel olduğunu düşündüm. “Taştaki ışığın parlaklığı ve yayılması gerçekten büyülü” dedi. “Ve insanlar onların ne olduğunu bilmiyordu. Zirkonlar muhtemelen dünyadaki en eski taşlardan bazılarıdır.”
2014 yılında Avustralya'da bulunan bir zirkon, bugüne kadar tarihlenen en eski mineral olan yaklaşık 4,4 milyar yaşındaydı.
Bay de Givenchy, mücevher üreticileri arasında taşa ve dolayısıyla fiyatlarına ilişkin farkındalığın giderek arttığını fark ettiğini söyledi. “Bir zamanlar karat başına 10 dolardı, şimdi karat başına 300, 350 dolar görüyorum” dedi. “Bu çılgınlık. Piyasa bir şeyin farkına vardığında, bu yeni bir sınırdır.”
Mücevher satıcısı Filippo G&G'den Bay Gay, zirkon fiyatında da önemli bir artış gördüğünü söyledi. Hem talebin arttığını hem de özellikle 40 karattan büyük taşlar olmak üzere taş arzının sınırlı olduğunu belirterek, “Fiyatlar yakın zamanda iki katına çıktı – belki de geçen yıl içinde” dedi. “Genellikle Kamboçya ve Tanzanya'da bulunuyorlar. Çok az kişinin elinde zirkon var.”
Hem tek değerli taşlar hem de takılar sunan Los Angeles şirketi Omi Privé'nin satış müdürü Rebecca Shukan'a göre zirkonların rengi, boyutu ve berraklığı fiyatı belirliyor.
“Mücevherlerde kullanılan zirkon değerli taşların çoğu dört ila yedi karat ağırlığındadır” dedi. “Güzel mücevher kalitesinde zirkon, gözü temizleyen ve tekdüze renkli, karat başına 800 ila 900 dolar arasında satılıyor. 20 karat ve daha büyük taşları aramaya başladığınızda karat başına 1.500 dolar civarında bir satış fiyatı göreceksiniz.”
Adına
Bay de Givenchy'nin müşterileri zirkon satın almaktan çekinmese de: “Müşterilerle şahsen çalıştığınızda bunu açıklamak kolaydır. Bu benim için hiçbir zaman sorun olmadı” ama bu ismi bir eksiklik olarak görüyor. “Korkunç bir isim” dedi. “Bu taşı yeniden adlandırmak eğlenceli olurdu.”
Aslında değerli taşları daha az lezzetli mineral adlarıyla yeniden adlandırmak o kadar da alışılmadık bir durum değil. Wennick-Lefèvre'den Bay Wennick, “Tanzanite mavi zoisit deniyordu” dedi. Açık yeşil brüt granat tipinin de benzer bir hikayesi vardır. “Buna brüt garnet deniyordu. Bunu söylemek çok zor olduğundan Tsavorit olarak değiştirildi. Zirkon güzel bir isim ama çoğu insan için her zaman kübik zirkon ile ilişkilendirileceğini düşünüyorum.”
19. yüzyılın sonlarında ve 20. yüzyılın başlarında etkili bir Amerikalı mineralog ve zirkon meraklısı olan George F. Kunz, ateşli özelliklerini vurgulamak için taşın adının “Starlite” olarak değiştirilmesini savundu. Ancak görünüşe göre çabaları etkisizdi.
Bay Gay bu sonuçtan yakındı: “Eğer o zamanlar isim değiştirilseydi her şey farklı olabilirdi.”